Bijpraten! (AKA heel veel verhalen deel 2) - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Rachelle Groenemeijer - WaarBenJij.nu Bijpraten! (AKA heel veel verhalen deel 2) - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Rachelle Groenemeijer - WaarBenJij.nu

Bijpraten! (AKA heel veel verhalen deel 2)

Door: Rachelle

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

30 November 2014 | Zweden, Jönköping

Hoi lieverds allemaal,

Momenteel zit ik in de bus naar Lapland, en het is best wel ver dus ik dacht dan heb ik mooi de tijd om een blogje te typen. Op de foto's moeten jullie dan nog even wachten, want ik heb mijn laptop niet mee en daar staan de foto's op. Maar ik kreeg al weer negatieve berichten dat het weer te lang duurde. Maar nu zit ik dus nog wel even in de bus en kan ik in ieder geval wat verhalen neerpennen.

Ik eindigde de vorige keer met mijn terugkomst uit Stockholm, wat echt toch alweer 2 maanden geleden is. Ik kan echt niet geloven hoe hard de tijd gaat!! Het is gewoon veel te druk en veel te leuk hier. Om trouwens gelijk iets recht te zetten: ik ben echt niet de hele tijd aan het feesten of tripjes aan het maken, maar mijn studieproces is redelijk monotoom en saai om te beschrijven. Maar om toch maar een beetje een beeld te schetsen, het is heel veel lezen voor mijn Master, soms een boek per week, ellenlange artikelen en dat soort dingen. Inmiddels heb ik wel wat goeds te melden hoor, want de resultaten van het eerste blok zijn binnen en zowel voor mijn master vak als voor Zweeds 1 heb ik een VG (in het Zweedse systeem het hoogste punt) ofwel een A (volgens het internationale systeem het hoogste punt). Dus vrees niet: er wordt echt wel gestudeerd en ik doe echt wel m'n best ;)

Nouja toen we dus terugkwamen uit Stockholm moest er eerst natuurlijk weer een beetje gestudeerd worden, maar als snel kwamen we met een clubje uit mijn klas op het idee om een weekendje naar Gothenburg te gaan. Dus zijn we met 5 personen in mijn kleine Cliootje in alle vroegte op zaterdag 4 oktober richting het westen gegaan. Dorothy de Keniaanse, Dita de Letse en Marko en man Ahmad uit Canada en ik op weg voor een super weekend. Op het laatste moment wilde ook Mario de Mexicaan mee, maar gezien het autootje vol was ging hij met de bus en hebben we hem daar ontmoet. We hadden alweer waanzinnig veel geluk met het weer. Nadat we eerst samen op het Letse consulaat hadden gestemd (lees Dita ging stemmen en wij waren support) hebben we een poosje door de mooie stad gelopen en zijn we lunch gaan scoren. Daarna hadden we besloten om richting de zee te trekken, Göteborg heeft een prachtige archipel, eindeloos veel eilanden slechts een kort tochtje met de veerboot verwijderd van de stad. Dus hebben we de middag doorgebracht op een van de eilandjes (vraag me echt niet welke) en gezien het heerlijk weer was, was dit natuurlijk weer een super ervaring met prachtige uitzichten! Voor de nacht hadden we via AirbBnB een slaapplek gevonden voor ons 6en bij een dame thuis waar we de auto geparkeerd hadden. Het was een klein stukje buiten de stad maar prima te doen! De volgende ochtend zijn we na een prima ontbijt weer naar de stad gegaan om een van mijn punten op m'n 'to-do-in-Zweden' lijstje af te kunnen strepen. Slottskogen is een park in het centrum van Göteborg zo'n beetje waar je heerlijk door kan wandelen, maar waar ook dieren zijn. En daar hebben we een papa-moose, een mama-moose een schattige kleine baby-moose gezien. Zo schattig, heb wel een kwartier staan staren naar ze :D Vervolgens nog geiten en pauwen en kippen en nadere dieren gezien, maar die waren lang niet zo leuk als de moose :D Daarna was het tijd voor iets anders typisch Zweeds, fika! Zweden drinken een hoop koffie, maar minstens net zo belangrijk is het gebak erbij. Bij een meer dan schattig tentje hebben we heerlijke taart gegeten met koffie, thee, komkommerwater en rondom een gezellige sfeer! Uiteindelijk hebben we nog een klein poosje door de stad gelopen en zijn we in een vintage/tweedehands winkel beland waar sommigen nog wat moois-voor-weinig hebben gescoord. Uiteindelijk iets later dan gepland, en met frisse tegenzin, hebben we zondag eind van de middag de stad verlaten om naar Jönköping terug te gaan. Het was weer een heerlijk weekend met lieve mensen!!

Daarna was het niet veel later alweer tijd voor Malou, mams en Sander om naar mijn nieuwe thuis te komen kijken. Met de auto volgeladen met allemaal dingen voor mij (:D:D) kwamen ze de tweede vrijdag van oktober aan. Zij hadden natuurlijk een lange reis achter de rug dus we hebben vrijdag lekker de spullen uitgepakt en lekker gegeten. De lieverd hadden witlof ovenschotel meegenomen! Mijn lievelings! En gezien witlof hier niet te krijgen is helemaal een traktatie! Zaterdag zijn we toen de toeristische kant op gegaan en afgereisd naar Gränna en Visingsö (de oplettende lezer weet dat ik daar ook met Pa en Hanneke ben geweest). We hebben weer verlekkerd staan kijken hoe het snoep gemaakt werd, wat geproefd en wat gekocht. Daarna met de boot naar het eiland in het Vättern meer wat met de herfstkleuren weer helemaal anders was. Het hele eiland rond geweest (eerlijk is eerlijk, zo groot is het niet) en nog van wat laatste herfst zon genoten op de zuiderpunt. Thuis in Cyklamen hebben we lekker risotto gemaakt en lekker oud-Hollands spelletjes gedaan. Zondag zijn we Jönköping zelf in geweest, ik heb laten zien waar ik studeer en we hebben wat gewinkeld (natuurlijk, IKEA lunch) en nadat we 's middags in mijn kamer nog wat dingetjes hadden opgehangen hebben we heerlijk Italiaans/Grieks gegeten in de stad. Maandag was alweer de laatste dag voor mijn gasten dus we hebben 's morgens alleen nog lekker wat koffie gedronken voordat ik naar college en zij op weg moesten.

In oktober was er verder veel slecht weer en hard studeren, maar zoals gezegd vind ik dat persoonlijk minder interessant om over te schrijven dus denk dat maar even in ;) Toch waren er nog wel echt wat leuke dingen. Ik heb mijn eerste ijshockey wedstrijd gezien. Waar ik me eerst afvroeg wat er nou zo leuk aan kon zijn, werd op een gegeven moment ook ik meegezogen in het fanatieke spel. Na een hoop gebeuk werd het uiteindelijk 2-0 voor HV71, de lokale club waar natuurlijk ook wij voor juichten. Daarna heb ik samen met Merle aan de Food Safari meegedaan. Wat is nu weer een Food Safari? Blij dat je het vraagt! Food Safari betekent dat je op een culinaire tocht gaat waarbij je steeds nieuwe mensen ontmoet. Merle en ik waren het voorgerecht toebedeeld, dus kwamen er twee teams van 2 (allemaal Zweden per toeval) bij ons in Cyklamen waar wij een lekker voorgerecht hadden gemaakt: spinazie/rucola soep met broodstengel, tomaten basilicum risotto and kaas prei quiche. Oke dus misschien een beetje enthousiast maar het was super lekker! Daarna gingen we ieder onze eigen weg voor het hoofdgerecht. Merle en ik gingen bij twee Chinezen lekkere Chinese gerechtjes eten met ookweer 4 nieuwe mensen (de twee Chinezen van wie 1 mijn klasgenoot Yang was en 2 Zweedse meiden). Na alweer lekker gegeten te hebben was het alweer tijd voor de laatste stop. Het toetje was mascarpone met frambozen bij een Duits Duo en we werden vergezeld door een Chinees-Afrikaans team. Deze laatste stop was zo gezellig dat we daar uiteindelijk zo lang zijn blijven hangen dat het geplande bezoek aan Aka al weinig zin meer had. Super geslaagde avond dus!!

Het eind van oktober kwam in zicht en dat betekent natuurlijk Halloween!! In anderhalve week hebben we denk ik wel 4 Halloween feestjes gehad (het is een ruim begrip) omdat iedereen natuurlijk elke gelegenheid aangrijpt om zich gek te verkleden. Ik zal jullie de details een beetje besparen, maar elke avond was hilarisch op z'n eigen manier. Van het eerste feestje (waar de helft niet had begrepen dat je je moest verkleden) tot de Råslätt party waar Merle en ik meer dan 1 drankje op hadden en gierend van het lachen in de bus hebben gezeten en op het busstation een vriend hebben meegesleurd naar onze eigen party in Cyklamen tot het laatste feestje in Huskvarna waar mijn klasgenoten superdronken waren en ik broodje nuchter, hilarisch!

Begin november was toen de International Week, een week lang had elke faculteit een markt waarbij de studenten uit de verschillende landen hun land konden tentoonstellen en promoten. Eind november heb ik hier met jaloerse blikken alle foto's gezien van al mijn lieve Zwarte Pieten vriendjes en vriendinnetjes. Ik mis jullie allemaal!!! De tickets naar Nederland zijn inmiddels geboekt, ik ben van 15 december tot 12 januari in Nederland, ik weet dat ik een aantal van jullie sowieso ga zien, maar wie mij graag wil zien (geen idee, waarom maar het kan) stuur even een berichtje :)

Op de valreep op 29 november het eerste kerst/afscheidsfeestje gehad, Ahmad en Marko vertrekken al vroeg naar Kroatië voor de kerst dus moest er wel even gezellig wat gegeten worden: zelfgemaakte kipgehaktballetjes, puree, kip, wortels, bietjes, brownies, eggnogg, gluhwein, apfelstrudel, ijs...een waar feestmaal! En daarna nog inpakken voor de trip die dus deze morgen weg ging....

We zijn nu al een poosje onderweg, maar in totaal zitten we 22 uur in de bus. Bestemming: Korvala in Fins Lapland waar ons een prachtige week staat te wachten. Maar dat komt dus in het volgende schrijfwerkje ;)

Dikke kus en ik hoop jullie snel te zien!!
Rachelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachelle

Na in juni mijn bachelor te hebben gehaald, is het nu tijd voor de volgende uitdaging. Het komende jaar ga ik aan de Universiteit van Jönköping een master International Communication doen. Naast de uitdaging van de studie zelf, ga ik vol voor het Zweedse avontuur. Wat dat precies is, dat weet ik zelf ook nog niet. Maar ik hoop dat de komende maanden uit te gaan vinden. Voor de nieuwsgierigen onder jullie ga ik m'n best doen om wat van de leukste, slechtste, interessantste of gênantste hier op te schrijven, daar waar mogelijk of geschikt met beeldmateriaal. En als iemand vindt dat het weer eens te lang duurt tot de volgende blog...dan heb ik het blijkbaar te druk en te leuk met andere dingen!!

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 3454

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 19 Juni 2015

Master International Communication

Landen bezocht: