Stockholm (AKA heel veel verhalen, deel 1) - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Rachelle Groenemeijer - WaarBenJij.nu Stockholm (AKA heel veel verhalen, deel 1) - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Rachelle Groenemeijer - WaarBenJij.nu

Stockholm (AKA heel veel verhalen, deel 1)

Door: Rachelle

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

19 November 2014 | Zweden, Stockholm

Hoihoi lieve allemaal,

Ik denk dat het duidelijk mag zijn dat ik later als ik groot ben geen blogger ga worden, het blijkt maar weer dat ik het niet in me heb om regelmatig een verhaal neer te tikken. Om het voor mezelf een beetje goed te praten, de duidelijke reden dat het alweer zo lang geleden is sinds het laatste verslag is omdat het natuurlijk veel te leuk is, er zoveel gezellige dingen te doen zijn en er ook nog gestudeerd moet worden. Sinds m'n laatste blog ben ik regelmatig op pad geweest, zijn er enkele feestjes gevierd en heb ik de vakken van de eerste periode afgesloten. Zo veel verhalen dat ik maar heb besloten om hier een tweeluik van te maken ;)

Stiekem lees ik zelf ook even het vorige verslag terug, en ik zie dat ik die schreef vlak voor we naar Stockholm gingen. Wow, dat lijkt zowel jaren geleden als pas vorige week. Cyklamen-girl-trip: met 4 meiden in m'n trouwe autootje 325km naar de hoofdstad voor een paar dagen: Duitse Merle, Chinese Jane, Nederlandse Eline en ondergetekende. Je beste werk is echt je netwerk, want een vriend van een oud-huisgenoot woonde een klein stukje buiten Stockholm en die vond het goed dat 4 gekke meiden bij hem een weekendje kwamen kamperen. We sliepen natuurlijk in een appartement, maar kamperen is wel het juiste woord want Mohsin had geen meubels. Dat maakte niet dat hij niet de beste gastheer ooit was: superlief en gezellig, we konden gratis voor de deur parkeren (weer een vriend van een vriend die een spot had) en er was voor brood en snacks gezorgd, super! Vrijdag vroeg in de avond aangekomen en nadat we The Stockholm Card (pas voor alle openbaar vervoer en veel toeristische attracties) gekochten hadden en gesettled waren bij Mohsin, hebben we eerst maar eens een rondje door de stad gewandeld. Omdat de dag al lang genoeg was en we zoveel wilden zien de volgende dag zijn we op tijd gaan slapen.

Zaterdag, na een stevig ontbijt van gebakken ei gingen we op pad. Eerst maar eens zeggen hoeveel geluk we hadden, na weken van twijfelachtig weer was het perfect, prachtig weer in Stockholm. En gezien er naast veel oude gebouwen ook heel veel water is in de stad geeft dit prachtige plaatjes en breed lachende meiden! Na het Vasa Museum, een boot in een museum, gingen we op rondtour met de boot langs een van de eilanden en een mooi stukje stad. Na vervolgens zelf wat van de stad te hebben gezien, zijn we op een Free Guided Tour gegaan door de wijk Sofo. Net als het originele Soho, waarnaar het is vernoemd, is deze wijk helemaal hip en happening. Met vintage winkeltjes, de leukste terrasjes, een plekje uit de Millenium Trilogie film en de Nederlandse Ambassade. Wat ik zeg, alle hippe plekjes :) Stockholm is toch mooi, maar dit kwam zeker ook door het heerlijke weer! Compleet uitgeteld maar zeker een geslaagde dag.

De volgende ochtend alleen was iedereen goed slaperig, we wilden op tijd weg maar moesten ook nog alle slaapspullen weer inpakken dus weinig tijd voor ontbijt. Maar Mohsin redde de dag dus met een ontbijt-Magnum in de hand stapten we voor de laatste keer in de bus richting het centrum. Dit keer vergezeld door Mohsin, die het ook leuk vond met ons mee te gaan. Eerste stop was de Skyview: London-eye achtige cabines die buitenom naar de top van een bolvormige hockey arena gaan en je een prachtig uitzicht over de stad bieden. Na een lekkere kop Mc-koffie (sorry, de Zweden kunnen gewoon geen lekkere capuccino maken) zijn we richting het Nobel Museum gegaan. Waanzinnig interessant om ver verschillende verhalen van koninklijk paleis in Gamla Stan gegaan. Daar was namelijk de wisseling van de wacht. Ondanks dat het natuurlijk niet zo spectaculair is/kan zijn als in Londen, maar het is toch erg leuk om te zien. Daarna een rondje paleis voor we het laatste museum, dat van de Zweedse cultuur, aandeden. 10 meter voor de deur van deze laatste stop begon het te regenen....niet heel gek voor Zweden, maar het deed ons weer even realiseren hoe waanzinnig lekker we het het hele weekend hadden gehad! Daarna vlug de auto ophalen en Mohsin gedag zeggen voor we weer terug naar ons Jönköping gingen. Waar de heenweg redelijk soepel ging, kan ik dit niet van de terugweg zeggen. Eerst een berg file rondom Stockholm, vervolgens werd het al vrij vlug weer donker en ook de regen hield maar niet op. Tegen de tijd dat we midden tussen Stockholm en Jönköping waren, waren we al bijna net zo lang onderweg als op de heenreis. Zeker de laatste 100km waren slecht, iedereen was moe, het zicht was slecht en het wegdek dramatisch. Slotstuk van het geweldige weekend was het niet zo geweldige feit dat we toen we bijna thuis waren en nog even snel de auto vol wilden tanken, een band lek reden. Gelukkig had ik mijn winterbanden al klaar liggen in ons huis en was er een huisgenoot zo lief om er eentje om te komen leggen. Al met al een klein donker vlekje op een verder super weekend met super meiden!

Om niet met een tragisch verhaal te eindigen sluit ik deze blog af met het goede nieuws dat een volgende blog er erg snel aan zit te komen. Er was zoveel leuks over Stockholm te vertellen, maar dat was eind september nog..Sindsdien is er nog zoveel meer leuks gebeurd. Ik weet, geheel m'n eigen schuld, maar als ik alles in 1 blog wilde neerpennen had het nog wel even geduurd. Dus ik hoop mijn ongeduldige lezers (ik zal geen namen noemen) hiermee in ieder geval een beetje blij gemaakt te hebben en blijf vooral opletten op de volgende blog (maar hou je adem er niet voor in, ik doe geen beloftes over wanneer).

Ik mis jullie allemaal, dus daarom vanuit het donkere en nu al koude Jönköping een dikke kus!
Rachelle

  • 23 November 2014 - 17:06

    Die Papa:

    bere leukev blog tot gauw x x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachelle

Na in juni mijn bachelor te hebben gehaald, is het nu tijd voor de volgende uitdaging. Het komende jaar ga ik aan de Universiteit van Jönköping een master International Communication doen. Naast de uitdaging van de studie zelf, ga ik vol voor het Zweedse avontuur. Wat dat precies is, dat weet ik zelf ook nog niet. Maar ik hoop dat de komende maanden uit te gaan vinden. Voor de nieuwsgierigen onder jullie ga ik m'n best doen om wat van de leukste, slechtste, interessantste of gênantste hier op te schrijven, daar waar mogelijk of geschikt met beeldmateriaal. En als iemand vindt dat het weer eens te lang duurt tot de volgende blog...dan heb ik het blijkbaar te druk en te leuk met andere dingen!!

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 3450

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 19 Juni 2015

Master International Communication

Landen bezocht: