Sunny September (nu compleet :D) - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Rachelle Groenemeijer - WaarBenJij.nu Sunny September (nu compleet :D) - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Rachelle Groenemeijer - WaarBenJij.nu

Sunny September (nu compleet :D)

Door: Rachelle

Blijf op de hoogte en volg Rachelle

17 September 2014 | Zweden, Jönköping

Hej hej!

(lang leve de techniek, halverwege heeft ie de blog al een keer verstuurd, maar was nog niet uitgebabbeld :P)

Halverwege september...wat? Volgens mij ga ik elke blog moeten beginnen met "wat gaat de tijd toch hard als je het leuk hebt"... Hoewel dat schandalig afgezaagd is, is het wel heel erg waar. Ik kan het heel erg kort houden in deze blog door te zeggen dat het echt super is, maar ik ga jullie toch allemaal jaloers/blij/ver- maken door een paar van de leuke dingen te delen.

Vorige keer was ik gebleven bij het eind van de introductieweken, ondanks dat niet alle activiteiten echt bij mij pasten, was het wel een briljante tijd en een goed begin van mijn jaar in Zweden. Helaas komt alles met z'n prijs, want daarna ben een week goed ziek geweest. Na alle slaaptekort heerste er griep in de studentenhuizen en lag de helft voor pampus. Maar ben inmiddels weer helemaal lekker en ook het Zweedse weer heeft besloten mee te werken en ze hebben hier zowaar ook zon! De lessen gingen gewoon door en inmiddels waren ook mijn Zweedse lessen begonnen. Zweeds is een interessante taal. Voor iemand die Nederlands als moedertaal heeft, vloeiend Engels spreekt en toch ook wel wat Duits in de pocket heeft, wordt verwacht dat je het Zweeds zó doorhebt. Maar het is zo makkelijk nog niet! Natuurlijk gaat het mij makkelijker af dan de Spanjaarden of de Koreanen, maar waar het geschreven Zweeds nog wel eenvoudig is en de grammatica een eitje is, is het gesproken Zweeds een mysterie! Jönköping is [Junsjeeuuping] dig is [dee], maar de en dem worden beiden uitgesproken als [doom]. Maar we doen hard ons best met alle internationale studenten en kunnen inmiddels koffie bestellen in het Zweeds. Mycket brå!

Over mijn masterprogramma heb ik nog wel wat twijfels, vooralsnog is het niveau mijns inziens nog veel te laag. Mogelijk heeft dit iets te maken met de Chinese docent die we de eerste weken hadden, maar ik hoop dat het nog wel een beetje uitdagender wordt. Volgens de programma directeur wordt het in de komende weken een stuk lastiger, dus ik kijk er naar uit!

Ik mag natuurlijk niet echt klagen, want een lagere druk vanaf de universiteit geeft me wel de tijd om allerlei leuke dingen te doen. Wie mij via Facebook ook stalkt kan hebben meegekregen dat ik inmiddels met dé nationale Zweedse sport innebandy, ofwel floorball, ben begonnen. Het is het best te beschrijven als een variant op zaalhockey, heel intensief, maar super leuk. Met wat huisgenoten, maar ook een heleboel Zweden, spelen we twee tot drie keer in de week in de sporthal van de universiteit. Sommige van de Zweden spelen al sinds ze drie turven hoog waren, maar zelfs de ergste beginners (je-weet-wel, van die blonde buitenlanders die absoluut geen balgevoel hebben) zijn meer dan welkom. En als het goed is speel ik vanaf de volgende training met m'n eigen stick!

En hoogtepuntje wat ik zeker nog moet vertellen was de JSU Color Run. Afgelopen zondag was er, geïnspireerd door het populaire holi color-fenomeen uit India, een renloop georganiseerd. Na ons JSU Color Run t-shirt op te hebben gehaald, net als wat zakjes met gekleurd poeder, duurde het niet lang voor iedereen elkaar ging "kleuren". Toen iedereen er prachtig pastel uitzag, konden we dan aan het rennen beginnen. Wie mij een beetje kent, weet dat dat niet mijn grootste hobby is, maar terwijl de zon volop scheen en we met een leuke groep mensen, veel plezier hadden, ben ik toch het mooie rondje om het meer Munksjö (het kleinere meer in het centrum) gaan rennen. Een kleine 5 kilometer waarbij om de kilometer een groep van elke faculteit stond om je nog eens goed onder te gooien met een van de kleuren en aan de finish voor het laatst een goede laag gekleurd poeder. Vervolgens hebben we de prestatie gevierd door bij terugkeer bij de accommodatie met wat huisgenoten in het (ijskoude) Vättern meer (het echte grote meer) gesprongen. Brrr zeg, maar wel supertof om dat gedaan te hebben!

Nu zijn we in de voorbereiding voor een trip naar Stockholm met de 4 leukste en liefste meiden van Cyklamen: Merle, Jane, Eline en ik :D Komende vrijdag gaan we in m'n trouwe autootje naar de hoofdstad waar we het weekend verblijven en zondagavond weer terug naar ons Jönköping karren. Superveel zin in en alle verhalen komen in de volgende blog!

Hej då en dikke doei!!
Rachelle


  • 17 September 2014 - 18:09

    Eline Bouwman:

    Hihihi, jij bent ook leuk :)

  • 17 September 2014 - 20:24

    Gien:

    Leuk om dit zo allemaal te lezen. Zweden klinkt echt super! Elke keer als ik Zweden voor ogen haal zie ik alleen maar sneeuw sneeuw en nog eens sneeuw. Blij te horen dat de zon ook schijnt en dat er super coole dingen worden georganiseerd zoals een Color Run. Keep up the blogging en lees je snel weer of ik zie de foto's wel voorbij komen op FB.

  • 21 September 2014 - 15:40

    Papa:

    Het doet ons een deugd dat alles (nou ja bijna alles) zo leuk en gezellig is .
    Wij hopen dat Stockholm ook een succes is geweest hoor dat van de week wel op skype.
    Ga lekker door met je blog kunnen wij allen een beetje mee genieten.
    Dikke kus uit Zeist van Han en mij en dikke en doei

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rachelle

Na in juni mijn bachelor te hebben gehaald, is het nu tijd voor de volgende uitdaging. Het komende jaar ga ik aan de Universiteit van Jönköping een master International Communication doen. Naast de uitdaging van de studie zelf, ga ik vol voor het Zweedse avontuur. Wat dat precies is, dat weet ik zelf ook nog niet. Maar ik hoop dat de komende maanden uit te gaan vinden. Voor de nieuwsgierigen onder jullie ga ik m'n best doen om wat van de leukste, slechtste, interessantste of gênantste hier op te schrijven, daar waar mogelijk of geschikt met beeldmateriaal. En als iemand vindt dat het weer eens te lang duurt tot de volgende blog...dan heb ik het blijkbaar te druk en te leuk met andere dingen!!

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 3443

Voorgaande reizen:

13 Augustus 2014 - 19 Juni 2015

Master International Communication

Landen bezocht: